Gør det usynlige synligt. Det er budskabet, når Salling Group som den første danske dagligvarekoncern er trådt ind i Solsikkeprogrammet og uddeler solsikkesnoren til medarbejdere og kunder med usynlige handicaps og diagnoser.
En gul solsikke på en grøn baggrund hænger i en snor om halsen og fortæller, at personen, der bærer den kan have behov for ekstra forståelse, hvis det kniber med fx at læse navnet på en vare, huske koden til betalingskortet eller har brug for ekstra afstand eller tid ved kassen.
Solsikkesnoren giver personer med usynlige handicaps og diagnoser mulighed for, på en diskret måde, at signalere et behov for særlige hensyn og ekstra hjælp.
Fra lørdag d. 1. oktober uddeler Salling Group solsikkesnoren til medarbejdere og kunder, som henvender sig i kundeservice eller kassen i samtlige af koncernens mere end 750 danske butikker. Formålet er at sætte fokus på skjulte diagnoser og handicaps og gøre hverdagen nemmere for både den, der har et usynligt handicap, og samtidig gøre det nemmere for alle andre at vise hensyn og hjælpe, hvor der er brug for det.
Uanset om det er i butikken eller på lageret, vareterminalen eller kontoret.
Plads til alle
”Hos Salling Group er der plads til alle. Vi ved at mennesker er forskellige og har forskellige behov. Men hvor det giver sig selv, at man fx skal gøre plads til en person, der bruger kørestol, kan det være svært at vurdere, om en person har et skjult handicap, der kalder på særlige hensyn. Her er solsikkesnoren en fin måde at signalere, at her må vi gerne være ekstra opmærksomme,” siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.
Udover at uddele solsikkesnoren gennem butikker og varehuse, trænes Salling Groups medarbejdere og ledere i at kunne imødekomme de situationer, der kan opstå, der hvor de møder folk, der bærer solsikkesnoren.
”Vi ønsker at være med til at udbrede kendskabet til solsikkesnoren og ikke mindst forståelse for skjulte diagnoser. Ved at klæde vores medarbejdere godt på, ved de, uanset hvor og hvornår de ser en person bære solsikkesnoren, at personen kan have behov for ekstra hjælp, tid eller tålmodighed – uden at behøve at sige det højt,” siger Louise Gade.
Udbredelse til hele landet
Hos Videnscenter om Handicap er centerchef Dorte Nørregaard ikke i tvivl om, at Salling Group, med butikker, cafeer og spisesteder i hele landet, vil gøre en stor forskel for udbredelsen af kendskabet til solsikkesnoren og for at gøre hverdagen bedre for mennesker med usynlige handicap.
“For nogle kan det at gå i supermarkedet være uoverskueligt. Man kan miste overblikket og der kan være mange mennesker, lyde, lys og lugte, som udfordrer hvis man nemt overvældes af sanseindtryk. Køen kan være utryg, hvis folk står for tæt eller hvis man er langsommere end andre til at betale. Her hjælper solsikken kunder og medarbejdere til at sikre at alle får en tryg oplevelse,” siger centerchef Dorte Nørregaard, der håber, flere dagligvarekæder vil følge trop.
Solsikkesnoren vil være at finde ved kassen eller i kundeservice i føtex, Bilka, Netto og Salling Stormagasiner, hos BR, Starbucks og Carl’s Jr. samt på koncernens vareterminaler, lagre og hovedkontorer.
Salling Group uddeler solsikkesnoren gratis – med et smil og uden at stille spørgsmål.
Salling Group uddeler solsikkesnoren i samarbejde med Solsikkeprogrammet, der arbejder for at sikre bedre vilkår for personer med usynlige handicap og skjulte diagnoser som fx ordblindhed, psykiske sygdomme, autisme, ADHD, demenssygdomme, hjerneskade, talehandicap, synsnedsættelse, synsnedsættelse, hørehandicap mv.
Læs mere om Solsikken på www.solsikkeprogrammet.dk