Johan vil videreudvikle kunstig intelligens

Det er blevet OSO-tid på 10iCampus – den traditionelle obligatoriske selvvalgte opgave, som eleverne fordyber sig i, og afslutter med et stort åbent-hus-arrangement.

Grundet Covid-19 måtte man desværre igen i år aflyse arrangementet, men vi fik lov at besøge eleverne i selve processen. En af dem er Johan Dahlquist Bay-Petersen:

Jeg er altså ret bidt af robotteknologi, så det var helt naturligt for mig at undersøge mere om mine uddannelsesmuligheder indenfor dette felt. Helt grundlæggende vil jeg gerne arbejde med udvikling af den eksisterende teknologi – altså gøre den endnu bedre, fordi jeg ser så mange muligheder i det. Muligheden for at skabe og udvikle. Den her kunstige intelligens er bare fascinerende på en eller anden måde. Og så ved jeg, at der er mangel på ingeniører, så jeg vil sikkert ret hurtigt kunne få et job efter endt uddannelse.

 

OM: Den obligatoriske selvvalgte opgave (OSO) er, som navnet antyder, en obligatorisk del af undervisningen i folkeskolens 10. klasse.

Ifølge bekendtgørelsen skal opgaven give eleven mulighed for at arbejde selvstændigt med et givent emne, der tager sit udgangspunkt i elevens uddannelsesplan og valg af ungdomsuddannelse, herunder aktiviteter i form af brobygning og andet. Det skal tilstræbes, at opgaven så vidt muligt placeres i forlængelse af brobygningsforløb eller kombinationer af brobygnings- og praktikforløb, således at opgaven kan indgå som en del af elevens efterbehandling heraf. I udarbejdelsen af opgaven skal eleven anvende varierede arbejdsmetoder og udtryksformer.