Der bliver talt meget om grøn energi. Vindenergi. Solenergi. Bølgeenergi.
Men ingen taler om den største uudnyttede energikilde af dem alle:
Negativ energi.
Og her tænker jeg ikke på atomkraft eller kul. Jeg tænker på kommentarfelter.
For hvis man bare kunne opfinde en maskine, der omdannede menneskelig surhed til strøm, så var Danmark energiuafhængigt inden påske.
Forestil jer potentialet.
Et enkelt opslag om ulve i Danmark ville kunne holde hele Vestjylland kørende gennem februar.
Tre minutter i et Facebook-spor om regeringsforhandlinger ville sandsynligvis kunne oplade en Tesla fra tom til Toscana.
Og hvis nogen samtidig nævnte topskat, kønsneutrale toiletter eller parkeringspladser i København? Så kunne vi måske lukke alle kraftværkerne permanent.
Jeg siger bare: Vi står oven på et uudnyttet energireservoir af episke dimensioner.
Der er mennesker, som kan skrive 47 rasende kommentarer i træk uden punktummer, kommaer eller dokumentation — men med et energiniveau, der ville få en mellemstor vindmøllepark til at ligne et fyrfadslys.
Det er faktisk imponerende. Man kunne forestille sig små opsamlingsstationer rundt omkring i landet.
En slags følelsesmæssige ladestandere.
Når debatten bliver rigtig giftig, begynder lamperne at blinke.
“Perfekt,” siger Energinet. “Nu kører Fyn igen.”
Jeg vil personligt gerne have royalties på idéen.
Især på udbyttet fra debatter om ulve og regeringsforhandlinger. Der ligger millioner dér. Milliarder måske. Ren råkraft.
For ingen producerer energi som mennesker, der føler sig krænket på internettet.
Og det fascinerende er jo, at jo mindre folk ved om emnet, desto mere energi producerer de.
Det er næsten som en naturlov.
Måske er fremtidens elbil slet ikke drevet af batterier.
Måske skal man bare tilslutte den et kommentarfelt fra Facebook og skrive:
“Jeg synes faktisk begge sider har gode pointer.”
Så eksploderer nettet, og bilen kan køre til Rom.
Gratis.