” C O M I N G S O O N ” af Poul Frederiksen
Foran Apoteket, Vestergade 3 i Varde er der blevet opstillet et par sandaler støbt i bronze. Historien bag sandalerne starter dog et helt andet sted i landet – nemlig på Strøget foran Helligåndskirken i København. Her gik kunstneren Poul Frederiksen forbi og så en omvendt ølkasse med et par sandaler ovenpå, der tilhørte en gadeartist. Gadeartisterne brugte bænken bag ved kirken når de skulle gøre sig klar, f.eks. smøre sig ind i guldbronze o.l.
Billedet af kassen med sandalerne havde printet sig fast på kunstnerens nethinde. Da han kom hjem fandt han derfor en ølkasse og et par gamle sko, som han sprayede med guldbronze. Kassen med skoene satte han ude på gaden sammen med et papskilt, hvorpå der stod “Coming Soon”. Foran kassen placerede han en kasket.
Kunstneren og hans kone gik derefter ind på det nærmeste værtshus og ventede. Da de kom tilbage lå der 7,50 kr. i kasketten. Denne oplevelse gav Poul Frederiksen inspirationen til skulpturen “Coming Soon”.
Der er forbundet en del symbolik og skjulte betydninger til menneskets fodtøj generelt. Sandaler kan, som fodtøj, spores helt tilbage til antikken. De har ofte karakter af noget mere uformelt end andet fodtøj. Man formoder at Jesus gik i sandaler – deraf navnet “Jesus-sandaler”, der kom på mode igen med 1968-bevægelsen.
I den antikke mytologi kunne sandaler være et symbol på at være rapfodet (hurtig til fods). Det var også derfor, at det vigtigste sendebud guden Hermes fra den græske mytologi, der også kaldes Merkur i den romerske mytologi, siges at have brugt sandaler. Planeten Merkur er opkaldt efter ham, fordi den bevæger sig hurtigt i sin bane.
Skulpturen er fra 2015 og den blev erhvervet gennem Skulpturby Give, hvor den har været placeret i en årrække. Opstillingen fandt sted i december 2021. Indvielsen vil finde sted på et senere tidspunkt.
O M K U N S T N E R E N
Den danske multikunstner Poul Frederiksen (f. 1942) arbejder med maleri, grafik og skulpturer brød, bronze og gips. Han var oprindelig udlært bager, men efteruddannede sig på det Kongelige Danske Kunstakademi. Et gennemgående tema i hans kunst er den skæve og ofte humoristiske vinkel på hverdagsagtige ting.
Som kunstner debuterede han i 1971 på Charlottenborgs Forårsudstilling og Kunstnernes Efterårsudstilling med frodige kvindebluser, bagt i rugbrød og hængt på bøjle. Hans arbejde i brød fortsatte med værket “Skulptur for duer” der blev skabt til åbningen af Aarhus Festuge. Her blev et stort dueskelet, formet i tråd og beklædt med brødskiver. Skulpturen forsvandt efterhånden som brødet blev spist af rådhusets duer. Derudover har han lavet en seng med en madras af glas, et maleri, der ikke kan ses af farveblinde, samt en pudeformet græsfraktion, der løftede sig op ved Sophienholm og afslørede dun under græstæppet.
Disse værker er alle eksempler på Poul Frederiksens skæve og dadaistiske univers, hvor genkendelige genstande pludselig får nye betydninger, så man bemærker andre aspekter ved det.
Kunstneren er vokset op i et kristent hjem med indremissionsk rødder, og er opdraget med biblens historier. Det er formentlig også derfor at brødet, æblet og jesus-sandaler er blevet anvendt som motiver i hans værker.
Poul Frederiksen er medlem af Billedkunstnernes Forbund, Dansk Billedhuggersamfund og Kunstnersammenslutningen MULT.