Projektdag på skoleskemaet

– Tistrup Skole indfører ugentlig ’projektdag’ i indskolingen.

På Tistrup Skole, som er en afdeling af Trane Skole & Børneby, har man i det nye skoleår indført en ugentlig projektdag for børnene i indskolingen. På skoleskemaet er torsdag nemlig lig med projektdag, hvilket betyder, at der kan ske alt andet end traditionel undervisning på denne dag. Dette giver plads til en dag, hvor man kan tage på virksomhedsbesøg, tage i skoven og lave en trivselsdag med fokus på relationerne eller noget andet spændende og lærerigt. Det giver også mulighed for at være proaktiv i forhold til undervisningen, da børnene kan bruge den ugentlige projektdag til at indhente viden til egen læring i klasserummet.

Altså at de skal indhente materiale og viden, som de så skal arbejde videre med på skolen. Det kan også være ’omvendt bevisbyrde’, som afdelingsleder Michael Møller kalder det, hvor børnene, på baggrund af undervisning og oplæg i klasserummet, skal ud at omsætte læring til praksis. Det kan for eksempel være, hvis man har haft om træer, og så på den baggrund skal ud i naturen og finde blade fra disse træer, som bidrager til at fuldende forståelse og indlæring. Man kan også arbejde med kvadratmeter, praktisk indretning og hulebyggeri ved at tale om dette på klassen, lade eleverne lave en arbejdstegning og materialeliste i grupper, og så lade dagen udmønte sig i konkret hulebyggeri med udgangspunkt i gruppens tegning og tanker om netop deres hule. Cykeltræning er også allerede på tegnebrættet, hvor eleverne skal have teoriundervisning på klassen samt gennemgang af cyklen efterfulgt af en fælles cykeltur rundt i byen.

Tanken er også at udbygge samarbejdet med de lokale virksomheder som samarbejdspartner på projektdagene i tværfaglige forløb. Et samarbejde der kan komme til udtryk ved et besøg på en lokal virksomhed, hvor børnene skal tage læring og viden med sig hjem til at kunne at arbejde videre med en problemstilling og et eventuelt produkt, som så skal præsenteres for repræsentanter fra virksomheden ved et genbesøg.

Jeg synes, vi har en forpligtelse til at gentænke folkeskolen og skoleskemaets indhold med udgangspunkt i måden børn skal lære på, og i den henseende tror vi på, at en projektdag kan være et skridt i den rigtige retning. Børn er født til action!”, lyder det smilende fra Michael Møller, som er indskolingsleder på Tistrup Skole.

På Tistrup Skole tror man, at den nye projektdag vil give endnu større skoleglæde, fordi den bryder med den traditionelle undervisning, og bringer børnene mere i kontakt med praksis og bringer dem ud af klasserummet. Desuden vil projektdagen bidrage med flere alsidige oplevelser for klassen, hvilket bidrager til at styrke klassetrivsel og relationer.

Den teknologiske udvikling går så stærkt, at det mere end nogensinde gælder, at børn og unge uddanner sig til en fremtid, de/vi ikke kender. Derfor er det også vigtigt med de innovative kompetencer, fordi det bliver lige så vitalt at kunne regne den ud som at kunne regne”, lyder det afslutningsvis fra Michael Møller, som roser sit personale for deres nytænkende initiativ.