Se listen: Her er de ting, der irriterer danske bilister mest

Mens mange af os ofte betragter os selv som gode bilister, så er det ikke altid den samme opfattelse, vi har af andre i trafikken. En ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige, afslører, hvad vi bliver mest irriteret over hos medtrafikanterne.

Elefant-overhalinger, uopmærksomme bilister, langsom kørsel og aggressiv adfærd.

Når danske bilister kører rundt på vejene herhjemme, er det ikke kun køreglæde, der får pulsen op hos den enkelte.

For rigtig mange af os er en køretur nemlig også ensbetydende med irritation over andre bilisters adfærd i trafikken, og her er det særlig én ting, der for alvor kan få mange op i det røde felt.

Det viser en ny rundspørge, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Her er danske bilister blevet bedt om at pege på de dårlige vaner hos andre bilister, der gør dem mest irriteret, og på en klar førsteplads findes uopmærksomhed under kørslen, som hele 38 procent af de adspurgte udpeger, som den absolut største kilde til irritation.

Det dækker blandt andet over bilister, der taler i håndholdt telefon, roder med deres GPS eller sender beskeder under kørslen, og ifølge skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild, er der en åbenlys årsag til, at lige netop den adfærd vækker negative følelser hos mange bilister.

”Uopmærksomhed er årsag til op imod hver anden dræbte i trafikken herhjemme, og derfor har der også været massive kampagner for at få folk til at lægge telefonen, når de kører, og indstille deres GPS, når de holder stille. Så når man stadig oplever, at bilister fokuserer på andet end kørslen, så er det ikke kun irriterende, det er også decideret farligt,” siger Henrik Sagild.

På de efterfølgende pladser finder vi manglende afstand til andre trafikanter, og bilister der bliver liggende i ydersporet, som henholdsvis 27 og 14 procent af de adspurgte peger på, som de mest irriterende adfærd, mens knap hver tiende af adspurgte peger på bilister, der kører under den tilladte hastighedsgrænse. Billedet er det samme over alt i Danmark og er ikke præget af regionale forskelle.

”Manglende afstand er ligesom uopmærksomhed en af de helt store årsager til ulykker, og derfor er det på sin vis positivt, at danske bilister reagerer på det hos andre trafikanter,” siger Henrik Sagild og peger på de andre irritationsmomenter som noget, der er en helt grundlæggende udfordring, når vi skal færdes så trygt og sikkert i trafikken som muligt:

”Hvis vi allesammen bliver bedre til at være opmærksomme på både os selv og andre i trafikken, vil det ikke kun føre til mindre vrede og irritation, det vil også gøre trafikken mere sikker,” siger Henrik Sagild.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i november/december 2021 blandt 1543 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvilke af følgende dårlige vaner i trafikken, gør dig mest irriteret?
Bilister der bliver liggende i ydersporet – 14 %
Bilister der kører under den tilladte hastighed – 9 %
Bilister der kører over den tilladte hastighed – 5 %
Bilister der er uopmærksomme under kørslen, fordi de eks indstiller GPS, SMS’er eller taler i håndholdt telefon – 38 %
Bilister der ikke holder afstand – 27 %
Andet, notér – 3 %
Ved ikke – 3 %

 

Pressemeddelelse – Gjensidige Forsikring