Thomas Schmidt fra Schmidt Deluxe kontaktede selv skolen, for at støtte op om den praksisnære undervisning.
I tre uger har ”stangtennis” stået på EUD’ernes skema på Varde Handelsskole.
Tre uger fokuseret på spillet om at få bolden for enden af snoren først i mål. Eller rettere sagt, fokuseret på produktion, markedsføring og udvikling af konceptet med stangtennis.
”Jeg læste om EUD’s samarbejde med blandt andre Dayz Seawest, og tænkte, at det kunne være skide sjovt at deltage i samarbejdet med skolen og ikke mindst med eleverne,” siger Thomas fra Schmidt Deluxe, og fortsætter:
”Det var ikke ment som et salgsfremstød, men jeg ville gerne være med, fordi jeg mener, at det kunne være sjovt for de unge mennesker at møde en ny tilgang til undervisningen.”
Relevant og praksisnær undervisning
I de tre uger samarbejdet har stået på, har eleverne fået et stort indblik i det, at være selvstændig erhvervsdrivende og fået øjnene op for, at det bare kræver en god ide og en masse gåpåmod at starte sit eget. Samarbejdet med Thomas og Schmidt Deluxe har været en øjenåbner for, hvorfor en
grunduddannelse er en god ballast at have, før man kaster sig ud i et erhvervseventyr. Det kan ellers være svært for mange elever at gennemskue, hvorfor de forskellige fag er relevante for deres skolegang.
Bevægelse i undervisningen
Projektet indebar blandt andet, at EUD-eleverne skulle lave udkast til en ny måde at markedsføre Stangtennis-udstyret på, og finde nye målgrupper, man kunne sælge produkterne til. I forbindelse med projektarbejdet har eleverne skulle teste Schmidtdeluxes produkter, hvilket har krævet op til mange forsøg med stangtennis-sættet, og dermed også krævet en del bevægelse fra elevernes side. Lærerne møder som oftest stor modstand, når der skal bevægelse ind i undervisningen, men i denne periode har eleverne frivilligt spillet stangtennis, og dermed fået bevæget sig helt i overensstemmelse med den nye lovgivning om bevægelse i undervisningen. Lærerne på EUD-uddannelsen udtaler, at udover den frivillige motion kan stangtennis faktisk bruges i mange forskellige fag, så som matematik, fysik, engelsk og på mange forskellige niveauer.
”Vi gik jo frivilligt ud og spillede stangtennis, mens vi lærte produkterne at kende,” siger Jeppe Hoffman Pedersen, der er elev på EUD. Han fortsætter:
”Det var et fedt forløb på mange måder, både fagligt og socialt. Det er en anderledes måde at arbejde med skoleopgaver på, og vi får meget ud af at kunne hænge vores teori op på noget konkret. Og samtidigt var det sjovt at arbejde med stangtennis, som man jo kun kender fra de billige strandsæt. Her fik vi set, at det også laves i god kvalitet.”
Stor stangtennis-turnering
Hele forløbet blev afsluttet med en stor stangtennis-turnering, hvor hele EUD-afdelingen og de sidste hold HG’ere dystede mod hinanden. Thomas X fortæller til sidst, at forløbet levede op til hans forventninger, også selv om udbyttet var større for eleverne end for ham selv. Det vidste han faktisk godt før han kontaktede skolen. Han er til gengæld glad for, at han har bidraget med et godt grundlag for reel praksisnær undervisning.