Svindlere går efter ældre med fastnettelefon

Ældre narres til at udlevere kreditkort, smykker og kontanter via fastnettelefon. Senest er fem ældre borgere i Varde blevet udsat for svindlen

Syd- og Sønderjyllands Politi oplever, at svindlere nu går målrettet efter ældre borgere med fastnettelefon. Senest er fem ældre mennesker i Varde blevet franarret kreditkort den 27. og 28. februar, men samme fremgangsmåde er også set flere andre steder.

”Borgerne ringes op på deres fastnettelefon af en person, der udgiver sig for at være fra banken. Svindleren er meget veltalende og får borgeren overbevist om, at vedkommende er udsat for svindel og der er ved at blive overført penge fra vedkommendes konto. Det får borgeren til at udlevere sit kreditkort og kode til en person, der dukker op på bopælen, mens svindleren fortsat er i røret”, forklarer politikommissær Kent Brynilsen, leder af politiet i Varde.

Svindlerne lokker de forurettede til at udlevere koden under dække af, at de så kan få samme kode på deres nye kreditkort. Efter udleveringen af kort og kode bliver forbindelsen på fastnettelefonen afbrudt og kort efter bliver der hævet penge fra kontoen i den nærmeste pengeautomat. I flere tilfælde er det også lykkedes svindlerne at få udleveret smykker og kontanter ved døren. Svindlerne taler alle godt dansk og beskrives af de forurettede som danske af udseende.

”Vi har set præcis den samme fremgangsmåde i flere tilfælde. Det er opkald på fastnettelefonen og samtalen bliver ikke afbrudt, før borgeren har udleveret kreditkort, pinkode og eventuelt også smykker og kontanter til en person, der møder op på bopælen. Vi vil meget gerne advare borgerne mod svindlerne og opfordre alle til at dele informationen med familie, venner og andre, så vi kan undgå, at de ældre borgere bliver svindlet”, siger Kent Brynilsen.

Syd- og Sønderjyllands Politi har iværksat en efterforskning:

”Vi tager sagerne meget alvorligt og gør hvad vi kan for at finde frem til gerningsmændene. Endnu har vi ikke nogle anholdte og hører gerne fra borgere, der har oplysninger, der kan gavne efterforskningen”, siger politikommissær Kent Brynilsen, der opfordrer til at man kontakter politiet på telefon 1-1-4 med oplysninger.

Syd- og Sønderjyllands Politi har fået omkring 20 anmeldelser om lignende sager fra den 26. februar til den 5. marts.

 

Gode råd:

•            Træk vejret og tænk dig om. Bank eller politi vil aldrig have meget travlt ved borgerkontakt. Du må altid lægge på, snakke med en fortrolig og vende tilbage

•            Kan du ikke afbryde opkaldet på fastnet-telefonen, så tag strømmen fra telefonen for at nulstille linjen

•            Tag selv kontakt til den myndighed, der ringer. Ring altid på hovednummeret eller mød fysisk op ved din bank, politi eller lignende

•            Udlevér aldrig dine konto- eller kodeoplysninger. Bank, politi eller lignende vil aldrig efterspørge dine personlige oplysninger, kort eller andet telefonisk eller på din adresse

•            Hent information på http://sikkerdigital.dk/  og http://dkr.dk/ eller ring til cyberhotlinen på 3337 0037

•            Har du været udsat for svindel og har brug for hjælp, kan du kontakte Offerrådgivningen på telefon 116 006, der yder anonym, gratis hjælp til ofre for kriminalitet

•            Hjælp din mor, far, nabo eller andre ved at dele denne viden med dem