Udviklingslisten: Fokus på turisme ønskes!

UDVIKLINGSLISTEN ØNSKER MEGET STÆRKERE FOKUS PÅ TURISME OG INDLANDSTURISME – DET ER ET SPØRGSMÅL OM VORES OVERLEVELSE PÅ SIGT!

Det er ikke alle bevidst, at i Varde Kommune arbejder 21% af de beskæftigede i større eller mindre grad i turisterhvervet. Det er 4.711 årsværk fordelt på 34% i primære turismeerhverv, 27% i detailhandel og 39% i andre brancher.

Det er friske tal fra Destination Vesterhavet og de lister også turismeforbruget i Varde Kommune til 4.4 mia. kr. som giver værditilvækst i Varde kommune på 21% og bl.a. gennem ovenstående genererer det skatter og afgifter på 1.9 mia. kr.

Vi ved godt i Varde, at turisterne kommer og at de lægger penge her… men vidste du, at det var så meget og hvor vigtigt det er for vores økonomi?

Når det så samtidigt er i vækst, og vi fra statistikker ved at alm. detailhandel i byer som f.eks. Varde og de øvrige byer i kommunen er spået til at uddø til fordel for storcentre, storbyer og internethandel, så er løsningen da lige for: Lad turisterne opleve mere, når de er her og tjen på det: Win-win!

Målret vore butikker, serviceydelser og oplevelser mod turisterne – og med målrettet mener jeg meget mere målrettet end det er nu! En strategisk sammenhæng mellem kommuneunderstøttede tiltag, ProVarde, Varde Handel og oplevelses- og gastronomiudbydere og borgerne skal målrettet arbejde mod at friste turisterne.

I øvrigt er vi faste beboere jo også turister, både når vi rejser langt ud, men også når vi bevæger os lidt ud i nabobyerne og så interesserer vi os jo for de samme ting som andre turister søger, når de besøger os, så vi skal ”bare” gøre det, vi selv er interesserede i.

𝓕𝓵𝓮𝓶𝓶𝓲𝓷𝓰 𝓑𝔂𝓷𝓰𝓮 𝓸𝓰 𝓙𝓮𝓷𝓼 𝓝𝓲𝓮𝓵𝓼𝓮𝓷
Kandidater for Udviklingslisten til kommunalvalget 2021 i Varde

Vi skal derfor:

  • Vide, at hvis vi nøjes med det vi gør nu, så er lokal handel ikke nok til at butikslivet overlever!
  • Vide, at vi har masser af turister i kommunen – vi skal ”bare” trække dem ind i landet også.
  • Tilbyde mere spændende oplevelsesbutikker – skæve, personlige, overraskende -små og store.
  • Forstå, at turister efterspørger ”autentisk værtskab” – de vil møde dig og mig i vores eget miljø!
  • Tilbyde byer med oplevelser – holde åbent når turisterne er her flest – I sommerhalvåret skal butikker have åbent inde i byerne, ligesom der er i kystbyerne, og byde på flere oplevelses- og færre kædebutikker (dem kan de og vi finde alle vegne).
  • Tilbyde små ”legestationer” i byerne til børnene, så hygger både børn og forældre sig.
  • Byde på guidede ture i byerne og i naturen – sæt stedet i perspektiv for gæsten, så de husker det.
  • Etablere en egentlig turisme uddannelse på Campus, hvor de studerende kan få både teoretisk og praktisk uddannelse i turisme og oplevelsesøkonomi, så vi derved åbner mulighed for relevant og jobsikret uddannelse i området og sikrer “fødekæden” af rigtigt uddannede til at træde ind i at løfte vores markedsføring og tilstedeværelse lige midt i “Turistland”.
  • Sikre tydelige skiltninger af og til seværdigheder, ture og historiske samt autentiske steder
  • Sikre brochurer og oplevelses sammenhænge – dvs. besøger du minibyen i Varde, så finder du der brochurer til Tirpiz osv. og omvendt. Naturligvis også digitalt, men p.t. er trykte brochurer og analoge skilte stadig stærkt efterspurgte og simple at etablere.
  • Sammen med Destination Vesterhavet samle overblik over, hvad vi har at byde på og hvor.
  • Samle oplevelser i temaer, så hvis din interesse er f.eks. fiskeri, så får du information om både Varde Å og alle kommunens put-and-take søer m.v. og er det i MTB, så får du info om Blåbjerg, Nysø, Bordrup osv. Altså masser af muligheder og så vælger turisten selv, hvor han vil hen. Uanset hvilken by eller sted – og det er også lige meget, så længe det er i Varde kommune!
  • Bruge naturen, der findes i hele kommunen- ikke blot ved kysten – med vandreture og skønne steder!

 

Kort sagt – vi har alt, hvad vi skal bruge, inkl. naturen og smukke spændende byer med kunst (Varde, Ølgod m.fl.), med musikoplevelser (Ansager, Nordenskov, Varde m.fl.), gastronomiske oplevelser (Restauranter med lokale særpræg og produkter og inkl. en med Michelin stjerner) og meget mere, så vi skal ”bare” have systematiseret og synliggjort det, vi allerede har, og bringe det positivt i spil.

Dertil skal vi i vores indstilling være positivt oppe på tæerne, for det drejer sig både om vores økonomiske overlevelse, jobs og liv i byerne samt det gode liv og den daglige glæde, for hvis turisterne finder det godt at være her, så hygger vi os jo også og går på opdagelse i eget område!

Den afledte fordel ved glade turister og glade beboere er, at vi også bliver et attraktivt sted at bo og er der jobs i turismeindustrien og trivsel i kommunen vil bosætning også blive mere interessant for dem som kigger på mulighederne.

Derfor skal kommunen og Destination Vesterhavets dirigere indsatsen og koordinere og samle medspillerne (Byer, Detailhandlen, oplevelsesudbydere, borgere m.fl.), så vi kan få orkestret til at spille samme melodi og gerne en god en, som både turisterne og vi selv kan lide at synge med på!

 

/Politisk annonce-artikel